top of page

مروری کوتاه بر کتاب «ما بچه‌های خوب امیریه»


مروری کوتاه بر کتاب «مابچه‌های خوب امیریه»

نوشته‌ی علیرضا نوری‌زاده

ناشر: نشر مهری

قطع رقعی، جلد شومیز، 176 صفحه

شابک:9-۱۶۴۳۱۶7۴۵-978

مرورنویس: آرش خوش‌صفا


بسیار دشوار است که قصد نوشتن متنی با درون‌مایه‌های سیاسی داشته باشی و، درعین‌حال، از جذابیت‌های زبانی و رواییِ داستان‌گونه و سطحی از شخصیت‌پردازیِ حداقلی و پرداخت فضا و زمان مورد نیاز یک اثر خواندنی برای خواننده‌ی عام بازنمانی. این‌ها همگی از ویژگی‌های آشکارِ نثر علی‌رضا نوری‌زاده در «ما بچه‌های خوبِ امیریه» به‌شمار می‌آیند که این کتاب را به اثری صمیمانه، شیرین و جدی بدل کرده‌اند.

نگارنده از تعامل با متون سیاست‌زده یا کتاب‌هایی آکنده از شعارهای سیاسی بیزار است. ازاین‌رو، هنگامی که برای نخستین‌بار «ما بچه‌های خوبِ امیریه» را خواندم، بی‌اندازه از میزان تسلط نوری‌زاده در ارائه‌ی چنین اثر شیوایی که جای‌جای آن نشان از آگاهی آشکار وی از نثرنویسیِ داستانی و تمامی شاخص‌های مربوط‌به آن دارد شگفت‌زده شدم. گذشته از عنوان خوب و جذاب کتاب و طرح جلد بسیار مرتبط و زیبای آن، نمی‌توان کوتاه و ساده‌نویسیِ نویسنده و توجه یک‌پارچه‌اش به زمان‌های روایی، بازی با برجسته و خوابیده‌نویسی و ترسیم صحنه‌های زیبا، احساسی و پُررنگِ گاه عاشقانه و گاه یادمانه‌گرا با روایتی حرفه‌ای و به دور از سیاسی‌نمایی‌هایی کلیشه‌ای برای توصیف روزهای پُرآشوب وقوع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران را نادیده انگاشت.

گذشته از این، درهم‌آمیزیِ ژانرهای داستان، ناداستان و شرح حال و خودزیست‌نامه در یک اثر تقریباً کوتاه در حجم و اندازه‌ی «ما بچه‌های خوبِ امیریه» از دیگر ویژگی‌های بسیار قابل‌توجه و کم‌تر دیده‌شده در فضای ادبیات امروزِ ایران به‌شمار می‌آید.

در کل و با این‌که شاید شمار بسیار زیادِ نام‌ها (که تقریباً همه‌شان نام شخصیت‌های واقعی و تاریخی هستند) ممکن است گاهی منجر به سردرگمی یا پرش تمرکز خواننده شود، ولی شیرینی شکل‌گیری داستان عاشقانه‌‌ی راوی در خلال تنش‌های پیشاانقلابی، سبک و زبانِ قابل تأمل و شیوه‌ی مسلطِ داستان‌واره‌سازیِ برگی از تاریخ معاصر در قالب نوعی شرح حال نوگرا لذت دوچندانی از خواندن این کتاب به مخاطب منتقل می‌کنند.


برای خرید کتاب در داخل ایران آدرس پستی کامل و یک شماره تماس به ایمیل (sales@mehripublication.com) ارسال کنید. یا فرم زیر را پر کنید.

لینک خرید خارج از ایران:

🔗https://www.mehripublication.com/مابچه های خوب امیریه

دانلود رایگان فایل PDF کتاب:

bottom of page