top of page

یگانه چیزی که در ذهن خوش می‌نشیند: عشق


خاطرات روسپیان اندوهگین من

گابریل گارسیامارکز

مترجم: اعظم کمالی

نشردانوب آبی (همکار نشر مهری)


با دیدن نام کتاب، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند این‌ است که چه خاطرات پُررنگی می‌توانند در ذهن راوی به‌جا مانده باشند؟

داستان یک راوی دارد، روزنامه‌نگار تنها و سالخورده‌ای که تصمیم دارد نودمین سالگرد تولدش را با باکره‌ای کم‌سن‌و‌سال به صبح برساند. پیرمرد با دوستی دیرینه، که صاحب روسپی‌خانه است، تماس می‌گیرد، از او اصرار و از خانم رئیس انکار، تا سرانجام به خواسته‌اش می‌رسد. لهیب این شوق چنان شعله‌آساست که برایش مهم نیست حتی دخترک، که او را #دلگادینا خطاب می‌کند، به سن قانونی رسیده باشد.

« مهم نیست، حتی اگر لازم باشد کهنه‌اش را هم عوض می‌کنم.»

لیکن شب چنان که دلش می‌خواهد پیش نمی‌رود، دخترک به‌دلیل نوش‌دارویی که خانم رئیس به او خورانده‌ است، در خوابی عمیق فرومی‌رود و پیرمرد با تمام حواس پنج‌گانه‌اش به تماشای او می‌نشیند و صبح، طبق معمول هر روز، راس ساعت پنج از خواب بیدار می‌شود و بعد از بوسیدن پیشانی دخترک، بی‌آنکه او را از خواب ناز بیدار کند، از روسپی‌خانه بیرون می‌رود، خیال می‌کند اتفاقی نیفتاده است و کماکان می‌تواند طبق روال گذشته به زندگی‌اش ادامه دهد، غافل از اینکه آتشی در او شعله‌ور شده که خاموش کردنش ممکن نیست.

و ماجرا از همین‌جا آغاز می‌شود، مردی که سال‌های عمرش را با زنان بسیاری سپری کرده -تا پنجاه‌سالگی با پانصد‌و‌چهارده زن هم‌بستر شده‌- بی‌آنکه طعم عشق را چشیده باشد، به‌ناگاه از بند امیال جنسی رها و عاشق می‌شود‌. عاشق دختری چهارده‌ساله، که خواب و خوراک را بر او هم حرام می‌کند. در روند داستان شاهد اتفاقی در روسپی‌خانه هستیم که پیرمرد را از عشقش جدا می‌کند، او به دور از عشق به نوشتن مقالاتش ادامه می‌دهد، اما هر کلمه‌ای که می‌نویسد رنگ‌وبو و نشانی از دختر دارد، تا اینکه دوباره او را ملاقات می‌کند، اما این‌بار چهره‌ی جدید دخترک، آرا و پیرای مصنوعی‌اش حرص پیرمرد را درمی‌آورد و می‌شود آنچه که نباید بشود.

#جدایی دوباره، اما چندان نمی‌پاید و پیرمرد با شنیدن این جمله از زبان دوستی، که زمانی روسپی مورد علاقه‌اش بوده: هرکاری دلت می‌خواهد انجام بده، ولی این موجود را از دست نده، هیچ فلاکتی بالاتر از این نیست که آدم در تنهایی بمیرد. به‌سمت دخترک بازمی‌گردد و....

و چنین است که ما درمی‌یابیم به‌طور حتم عشق یگانه چیزی‌ست که در ذهن خوش می‌نشیند.



برای خرید در داخل ایران آدرس پستی کامل و یک شماره تماس به ایمیل (sales@mehripublication.com) ارسال کنید. یا فرم زیر را پر کنید. https://www.mehripublication.com/خرید-کتاب-در-ایران لینک خرید خارج از ایران: 🔗https://www.mehripublication.com/خاطرات روسپیان اندوهگین من


bottom of page