top of page

درباره‌ کتاب شاهان شن، نوشته‌ علی بدر، ترجمه‌ تعانی شعبانی، نشر دانوب آبی تهران، چاپ اول زمستان ۱۴۰۰

Updated: Mar 3, 2022


علی بدر را بیشتر بشناسیم

رمان‌نویس، منتقد، روزنامه‌نگار و نمایش‌نامه‌نویس عرب، اهل عراق که در بغداد متولد شده. او یکی از مهم‌ترین نویسندگانی است که در جهان عرب درخشیده و علاوه بر آثار داستانی، آثار غیرداستانی هم دارد. رمان‌های او شبیه هیچ‌کدام از آثار داستانی منتشرشده در جهان عرب نیست. زیرا علی بدر، با زبان صریحی که دارد آن‌ها را می‌نویسد و منتشر می‌کند. او تلاش می‌کند تا در آثارش، استقلال و هویت از‌دست‌رفته‌ی انسان در جامعه‌ای چندفرهنگی را بیان کند.

نکته‌ی مهمی که در آثارش بر آن تأکید دارد این است که؛ زن جز اموال مرد نیست. زن انسانی است کاملن اجتماعی، نه موجودی که قربانی همسر، برادران و دیگر مردان قبیله‌اش باشد.



درباره‌ی کتاب شاهان شن

نگاه زن بادیه‌نشینِ این داستان حد و مرزی برای هوس و شهوت خویش نمی‌شناسد. او بسیار اغواگر است، گویی زمانی که به نهایت شهوت می‌رسد، از میان غزل ِ غزل‌ها بلند می‌شود. دیگر در بند مذهب‌های کهنه نیست. مردی را که دوست دارد به آغوش می‌گیرد، خارج از رسوم کهنه.

زن بادیه‌نشینِ این داستان، آهسته و آرام با خلخال‌هایی که به مچ پاهایش بسته، در دل شب، پا به چادر سرباز جنگی می‌گذارد که عمیق به خواب رفته. به داخل چادر می‌آید. بدون هیچ ترس و واهمه‌ای. او هیجان‌زده است. تمام چیزی که در این صحرا احساس می‌کند عواطفش و البته هوسی است که باعث شده خود را با ولع میان غرایز جنسی‌اش دربرگیرد. لذت و ترس توأمان با هم. ترسی فریبنده و هوسی بی‌حد و حصر. او خواهان روابطی است که حتا احساس گناه از مخیله‌اش عبور نمی‌کند. در حالی که، قبل از این به هراس و نگرانی و قضاوت و تعصب‌های اخلاقی که زن را دارایی مرد می‌دانست حساسیت نشان می‌داد.

او به یک پیروزی مطلق رسیده. به ثمر رسیدن نیازها و خواهش‌های تنش.

زن بادیه‌نشینِ این داستان، خوب می‌داند که لذت‌جویی چه معنایی دارد و تن دادن به آن را هرزگی نمی‌داند. او در برابر این لذت سر فرود می‌آورد و این حس را به رسمیت می‌شناسد. او اینک نیمه‌برهنه در رختخوابی پُر از لذتِ واقعی است. او در این رختخوابْ پناهگاهی را یافته برای از بین بردن تمام ترس‌های گذشته‌اش. پناهگاهی که پرده‌های حیا فرو ریخته. او اینک در این میدان جنگ، در این صحرای شن، پیروز است. او پیروز هر جنگی است!


برای خرید در داخل ایران آدرس پستی کامل و یک شماره تماس به ایمیل (sales@mehripublication.com) ارسال کنید. یا فرم زیر را پر کنید.







58 views0 comments

Recent Posts

See All

فکر میکنم ممکنه از یه پسری خوشم اومده باشه اما من که هنوز یه بچه دبیرستانی ام! دلم میخواد باهاش قرار بذارم اما بهتر نیست دست نگهدارم؟

فکر میکنم این پسر را دوست دارم و او کاملا باب میل من است. آیا درست  است در حالی که هنوز یک بچه دبیرستانی ام این تجربه را داشته باشم یا بهتر است صبر کنم؟ دوست دارم با او قرار عاشقانه بگذارم اما نمیدانم

bottom of page