top of page

کتابِ ماه

نشر مهری هر ماه یک کتاب را به مخاطبان خود معرفی خواهد کرد.

Screenshot 2021-03-12 at 18.56.25.png

کتابِ ماه مارچ در سال ۲۰۲۱ رمان «ماه تا چاه» به قلم حسین آتش‌پرور است. این کتاب در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۱)، در 188 صفحه، توسط نشر مهری در لندن منتشر شده است.

کتاب ماه تا چاه، یک داستان بلند است که از خرده روایت‌ها ساخته می‌شود؛ نویسنده در جستجوی خیابانی است که سمبل شهرش باشد، اما با عبور از آن‌ها، تصویرهایی در ذهنش شکل می‌گیرد که خیابان‌ها و مکان‌ها می‌شود شخصیت داستان. در اصل نویسنده دنبال هویت گمشده‌ی خود در شهر می گردد.

"ماه تا چاه، کتاب مهمی است؛ چرا که وقتی همون طور روی جلد رو نگاه می کنیم نوشته خیابون تهران.خیابون احمدآباد .ملک آباد.کوهسنگی. مرقد امام رضا.این ها همه نشونی های مشهده. همون جایی که پنجاه ساله در اون جا زندگی می کنه . و کتاب یک بافت و فهمی داره که خیلی زیباش می کنه. یک دنیای درونی داره بسیار نزدیک می شه واقعیت در هر سطرش ، بعد دور میشه و انگار که همه ی حرفایی رو که داره  در درون این  قصه های کوتاه کوتاه  که در نهایت یک انسجام کلی داره شکل میده".

کتاب ماه را با 15 درصد تخفیف ویژه خریداری نمایید.

Use code: bookofthemonth

درباره نویسنده

حسین آتش پرور در ۲۰ آبان ۱۳۳۱ در دیسفان گناباد خراسان به دنیا آمد. او از سال ۱۳۴۰ در مشهد زندگی می‌کند. آتش پرور داستان‌نویس و منتقد ادبیات داستانی، از داستان نویسان نسل سوم ایران است. فصلنامه ادبی نوشتا به صاحب امتیازی حسین واحدی پور (مدیر نشریات خبر) محمد حسین مدل (سردبیر) با همکاری حسین آتش پرور (دبیر داستان) از شماره اول (بهمن ۱۳۸۵) تاکنون منتشر می شود.

این نویسنده روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳در کنگره ملی خیام سخنرانی کرد.

او همچنین داور نهایی جایزه مهرگان ادب می‌باشد.

حسین آتش‌پرور در برخی از آثار داستانی خود مانند مجموعه داستان‌های «ماهی در باد»، «اندوه» و رمان «خیابان بهار آبی بود»، با کاربست خلاقانه مؤلفه‌های بومی گناباد از قبیل گویش، فرهنگ، آداب و رسوم، اسطوره‌ها و … تصویری از سیمای مردم این منطقه را وارد ادبیات داستانی ایران کرده‌است. به همین خاطر به رسم ادب، ترویج فرهنگ سپاس و برای بهره بردن بیشتر از توانمندی‌های این نویسنده، با تصمیم جمعی از اعضای انجمن ادبیات داستانی گناباد به «خوانه داستان حسین آتش پرور» نامگذاری شد.

اواخر دهه چهل آغاز نویسندگی حسین آتش پرور است. داستان‌های اولیه او در بهار سال ۱۳۵۱ در روزنامه خراسان به چاپ رسید. آثار او به صورت کتاب برای اولین‌بار، در مجموعه داستان «دریچه تازه» همراه با داستان‌هایی از محمود دولت‌آبادی، اصغر الهی و چند نفر دیگر در سال ۱۳۶۷ منتشر شد.

در سال ۱۳۶۹ مجموعه داستان «خوابگرد و داستان‌های دیگر» به کوشش او به چاپ رسید که در این کتاب داستان «آواز باران» از او به همراه آثاری از هوشنگ گلشیری، قاضی ربیحاوی و دیگران آمده‌است. پس از آن در سال ۱۳۷۲ مجموعه داستان «اندوه» و در سال ۱۳۸۴ رمان «خیابان بهار آبی بود» از او منتشر شد، وی درسال‌های بعد از آن آثار دیگری از جمله مجموعه داستان «ماهی در باد» و کتاب «کوزه‌ها در جست‌وجوی کوزه‌گر» را منتشر کرد.

حسین آتش پرور در کتاب «کوزه‌ها در جستجوی کوزه‌گر» به ساختارشناسی داستانی ترانه‌های خیام می‌پردازد.

مجموعه داستان ماهی در باد اثر داستانی منتشر شده دیگری از اوست که در سال ۱۳۹۰ برنده اولین دوره جایزه مطبوعات ادبی لوح زرین سیمین دانشور گردید و این داستان تاکنون بارها تجدید چاپ شده‌است. پس از آن در سال ۱۳۸۴ کتاب خانهٔ سوم داستان: بررسی شکل و ساخت - داستان‌های برگزیده نسل سوم داستان نویسان ایران، که اثری از نظرگاه این نویسنده است از او منتشر شد.

همچنین من و کوزه کتابی در شکل و ساخت داستانی ترانه های خیام و اینکه چگونه شعر به داستان نزدیک می شود، یک کار پژوهشی- تحقیقاتی خلاقه است.

2حسین_آتش_پرور.jpg
bottom of page